Design/Vizuális kommunikáció

Tapossa laposra! Monika Sosnowska félbehajt egy tornyot

1/16

Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. Installáció, 2019. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art

?>
Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. Installáció, 2019. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art
?>
Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. Installáció, 2019. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art
?>
Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. Installáció, 2019. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art
?>
Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. Installáció, 2019. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art
?>
Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. A kivitelezés képei. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art
?>
Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. A kivitelezés képei. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art
?>
Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. A kivitelezés képei. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art
?>
Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. A kivitelezés képei. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art
?>
Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. A kivitelezés képei. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art
?>
Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. A kivitelezés képei. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art
?>
Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. A kivitelezés képei. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art
?>
Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. A kivitelezés képei. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art
?>
Monika Sosnowska: 1:1, 2007 (installáció a Velencei Biennále lengyel pavilonjában). Fotó: Jan Smaga. A művész, a Foksal Gallery Foundation, a Galerie Gisela Capitain, a Hauser & Wirth, a kurimanzutto, és The Modern Institute hozzájárulásával.
?>
Monika Sosnowska: Modellek, 2007-2017. Installációs fénykép, Foksal Gallery Foundation, Varsó. A művész, a Foksal Gallery Foundation, a Galerie Gisela Capitain, a Hauser & Wirth, a kurimanzutto, és The Modern Institute hozzájárulásával.
?>
Monika Sosnowska: Lépcső, 2010. Fém, festék, pc, 565 x 250 cm. Fotó: Filipe Braga, Serralves Foundation. A művész, a Foksal Gallery Foundation, a Galerie Gisela Capitain, a Hauser & Wirth, a kurimanzutto, és The Modern Institute hozzájárulásával.
?>
Monika Sosnowska korábbi munkáiból: Torony, 2014. Fém, festék, 333 × 3,223 × 668 cm. Fotó: Genevieve Hanson. A művész, a Foksal Gallery Foundation, a Galerie Gisela Capitain, a Hauser & Wirth, a kurimanzutto, és The Modern Institute hozzájárulásával.
1/16

Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. Installáció, 2019. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art

Tapossa laposra! Monika Sosnowska félbehajt egy tornyot
Design/Vizuális kommunikáció

Tapossa laposra! Monika Sosnowska félbehajt egy tornyot

2020.02.20. 08:10

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Moszkva

Építészek, alkotók:
Monika Sosnowska

Hogy kerül egy húszméteres, héttonnás fémtorony a kiállítótérbe? Természetesen összehajtva. A lengyel képzőművész, Monika Sosnowska aktuális kiállítása a moszkvai Garage-ban megkérdőjelezi, amit eddig gondoltunk a mérnöki szerkezetek esztétikájáról.

Január végén nyitott és egészen május 19-ig látható a moszkvai Garage Kortárs Művészeti Múzeumban Monika Sosnowska egyetlen műből álló, mégis nagyszabású tárlata. Az Exercises in Construction. Bending címet viselő alkotás a Garage Atrium Commissions sorozatának részeként jöhetett létre. A Tate Modern híres turbinacsarnokában 2000-2012 között futó Unilever-sorozathoz hasonlóan az Atrium Commissions helyspecifikus installációk elkészítésére invitál meg kortárs képzőművészeket a múzeum belső átriumába – eddig többek közt Rashid Johnson, Anri Sala vagy Huang Yong Ping szerepeltek a kiállítók listáján. 

Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. Installáció, 2019. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art
1/16
Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. Installáció, 2019. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art

A Varsóban élő és alkotó Monika Sosnowska (1972, Ryki, Lengyelország) művészete alapvetően a 20. század építészetének formakincsével, nyelvezetével dolgozik. Mindannyiunk által ismert, jellemzően szerkezeti elemeket tanulmányoz, ragad ki szokványos kontextusából, torzít el és helyez új pozícióba. A 2000-es évektől komoly nemzetközi karriert befutó szobrász számos kiállításon vett részt, önálló tárlatokkal a londoni Serpentine Gallery-ben, a New York-i MoMÁ-ban, a portói Serralves Museumban; 2007-ben ő képviselte Lengyelországot a Velencei Képzőművészeti Biennálén, és 2017 óta állandó installációja áll a svájci Museum Susch-ban. 

A Garage felkérésére készült mű nem mindennapi módon reflektál a helyszín örökségére. A múzeum nevét onnan kapta, hogy első helyszíne a Konsztantyin Melnyikov által tervezett, úttörő szovjet avantgárd épület, a Bakmetyevszkij utcai buszgarázs volt. Az 1927-ben megnyitott, majd évtizedes hányattatás után 2007-2008 között felújított, trapezoid alaprajzú épület eredeti statikusa a legendás Vlagyimir Sukov volt, aki többször is dolgozott együtt Melnyikovval (második buszgarázsuk jövőbeni sorsáról a napokban írtunk az Építészfórumon). Bár az intézmény idővel tovább költözött jelenlegi otthonába, a bejáratott „garázs" nevet megtartották. 

Monika Sosnowska: 1:1, 2007 (installáció a Velencei Biennále lengyel pavilonjában). Fotó: Jan Smaga. A művész, a Foksal Gallery Foundation, a Galerie Gisela Capitain, a Hauser & Wirth, a kurimanzutto, és The Modern Institute hozzájárulásával.
13/16
Monika Sosnowska: 1:1, 2007 (installáció a Velencei Biennále lengyel pavilonjában). Fotó: Jan Smaga. A művész, a Foksal Gallery Foundation, a Galerie Gisela Capitain, a Hauser & Wirth, a kurimanzutto, és The Modern Institute hozzájárulásával.

Sosnowska egy oroszországi kutatóúton találkozott először Sukov komplex fémszerkezeteivel. A mérnökként és matematikusként is zseninek számító Sukov egy sor, napjainkban bevettnek számító épületszerkezeti megoldás úttörője a héjszerkezetektől a hiperbolikus tornyokon át a függesztett struktúrákig. A hiperbolikus torony ideáját, amely a párizsi Eiffel-toronynál jóval költséghatékonyabb építést és anyagtakarékosabb felépítést tett lehetővé, Sukov a 19. század utolsó évtizedében dolgozta ki, és 1896-ban építette fel az első példát. Legismertebb és leglátványosabb műve az 1920-1922 között (a polgárháború éveiben) emelt, 160 méter magas moszkvai Sukov-torony, egy építési állványzat nélkül felhúzott, hiperbolikus szerkezetű fém adótorony.

Sosnowska művészi pályája sajátos párhuzamot mutat a szovjet avantgárd fejlődésével: a festészettel, illetve az építészeti terek tervezésétől ő is a mérnöki struktúrák felé mozdult el – azaz a felület és a tér után kísérletezni kezdett az alkotás anyagával is. A Garage-ba készült „Exercises in Construction. Bending" (Építési gyakorlatok. Hajlítás) szintén hiperbolikus struktúra. A húsz méter hosszú, hét tonnát nyomó szerkezet azonban nem büszkén magasodik, mint Sukov tornyai: egy hatalmas erő hatására középen összenyomódott és két vége egymás felé hajlott. Ez egyrészt a mérnöki innováció és építés göröngyös útjára utal (a Sukov-torony az építés első szakaszában összedőlt), de megkérdőjelezi az építészeti forma és tér érzékelésének hagyományos módjait is. Sosnowska a mérnöki szerkezet didaktikus kiszámíthatóságát organikus, megrázó formaélménnyé transzformálja; a szobor lekezelt felületének köszönhetően a befejezettség érzete erős ellentétet képez a látszólagos katasztrófával. 

Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. A kivitelezés képei. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art
12/16
Monika Sosnoswka: Exercises in Construction. Bending. A kivitelezés képei. Fotó: Ivan Jerofejev © Garage Museum of Contemporary Art

A hiperbolikus torony meghajlítása nem egyszerű kihívás: a szerkezetet méterről méterre préselték össze markolók segítségével, mint ez a mű létrehozását bemutató fotókból is kiderül.

A kiállítás rendezői szerint a mű egyben a szovjet utópiáról és valóságról is szól, a helyszínhez való viszonyával. A Garage jelenlegi otthona az 1968-ban emelt Vremena Goda étterem, amelyet 2015-ben Rem Koolhaas irodája alakított át múzeumi térré. Sosnowska modernizmus iránti érdeklődése így egyszerre találkozik az avantgárd vakmerő mérnöki konstrukcióival és a hruscsovi desztalinizációt követő, óvatos nyitás programjával, aminek keretében ez az étterem is megvalósulhatott. 

 

Az Exercises in Construction. Bending 2020. május 19-ig látható a moszkvai Garage Museum of Contemporary Art épületében (9/32 Krimszkij Val, 119049, Moszvka, Oroszország).
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk