/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épületek/Irodaépület

Irodaház Újbudán

1/16

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
helyszínrajz
?>
általános szint
?>
metszet
?>
?>
?>
1/16

Irodaház Újbudán
Épületek/Irodaépület

Irodaház Újbudán

2006.02.28. 08:03

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Félix Zsolt

Budapest, XI., Kaposvár utca - Prielle Kornélia utca sarok. Építész: Félix Zsolt DLA, Építész Stúdió Kft., munkatársai Vörös Tamás és Szendrei Zsolt

Irodaház a XI. kerületben

Vezető építész: Félix Zsolt DLA, Építész Stúdió Kft.

Helyszín

A telek a Kaposvár utca Prielle Kornélia utca sarkán található. A területen korábban az Óraműszeripari Szövetkezet épületei álltak, ezek elbontásra kerültek. A telekkel szomszédos telkek közül a Kaposvár utcában egy földszint–tetőtér-beépítéses családi ház található, míg a Prielle Kornélia utca felől jelenleg beépítetlen telek fekszik. Erre a telekre érvényes építési engedély van, a területen irodaház épül. A Kaposvár utca túloldalán a Műszaki Múzeum épületei vannak, míg a Prielle Kornélia utca másik oldalán a Porsche Buda Gépjárműszalon, valamint a T-Mobile irodaházai.

A beépítés

A beépítés a szabályozási terv előírásainak teljes figyelembevételével készült. A zártsorú beépítésű telken a Kaposvár utcai telekhatárhoz képest az építési hely határa 4 m-rel hátrébb található, míg a Prielle Kornélia utca felől az építési hely határa maga a telekhatár. A szabályozás fontos eleme a homlokzatmagasságot érinti. A Kaposvár utca felől az épületünk építménymagassága 21 méter, az építési hely határától 9 méterre ez az építménymagasság már 30 méter. Ez a változó építménymagasság azt tette lehetővé, hogy a Kaposvár utca felől földszint+5 emelet épüljön 21 méteres építménymagassággal, míg ettől 9 méterrel hátrébb ez már földszint+8 emelet.






Funkció
Az épület alapvető rendeltetése bér-irodaház, melyben elhelyezhető a működtetéshez szükséges összes kiegészítő rendeltetés (étterem, melegítőkonyha, konferenciaterem stb.) is. Az épület tartalmazza az épületnagyságnak megfelelő méretű földalatti parkolót, három szint mélygarázs épült a teljes telek alatt. Az épület gépkocsival való megközelítése a Prielle Kornélia utca felől két irányból lehetséges.

Alaprajzi kialakítás
Az álatlános szintek kialakításánál a célszerű irodahasználatnak megfelelően lett kialakítva az alaprajzi elrendezés. A három lift a természetes megvilágítású előtérbe nyílik, itt található a takarítószer-tároló, valamint az erős illetve gyengeáramú felszálló vezetékeket tartalmazó szekrény. Ebbe az előtérbe nyílik a menekülő lépcsőház is, amelynek minden szinten nyitható ablaka van.
Az irodaterek kialakításánál az volt a koncepció, hogy egy szint két bérlőnek adható ki, így két-két különnemű vizesblokk lett kialakítva. Minden bérlőnek kialakítható egy teakonyha és egy külön dohányzó helyiség is. A dohányzó helyiség nem feltétlenül kap természetes szellőzést, de a gépi szellőztetése teljesen megoldott.
Az irodaszárnyak cellás, nagyterű és kombi elrendezést egyaránt lehetővé tesznek. Mivel a végleges megosztás a tervezés idejében még nem volt bizonyos, ezért a tervek elvi osztásrendszert mutatnak az irodaterület feloszthatóságára és működtethetőségére.  A homlokzati nyílászárók az irodák elvi osztásrendjét követik. Az irodák kialakításánál 2,75 m-es raszterral dolgoztunk. Egy szint álmennyezet nélküli belmagassága 3,05 m.

Tetőtéri szintek
A hatodik emelttől felfelé az épület elkeskenyedik a szabályozási terv adta lehetőségeket kihasználva. A hatodik emeleten még teljes irodaszint található, de a hetedik emeleten a keskeny szárnyban már a gépészet kapott helyet. Ez egy kétszintes emelt belmagasságú tér, részben külső térré változik. A kompakt folyadék hűtő és a diesel agregát már külső térben található, de ezt eltakarja a hangelnyelő szerelt fal, az épület alapkoncepciója szerint lehetőség szerint semmilyen gép, berendezés nem látható, és nem is nyúlik túl az épület jellegzetes tömegén. Ez alól egyedül a kazánház kéménye jelent kivételt.
A hatodiktól a nyolcadik emeletig irodák találhatók a Prielle Kornélia utca felőli oldalon, a nyolcadik emeleti iroda belmagassága  a ferde tetősík miatt magas, itt kifejezetten exkluzív irodakialakítás vált lehetővé.

Homlokzatok, megjelenés
Az építészeti koncepció lényege az volt, hogy a beépítést egyetlen tömegből megformáló épület alakulhasson ki. A hátsó felmagasodó rész tört tetősíkja a mögöttes funkció helyigényét tükrözi és jellegzetes karaktert ad a háznak.
A homlokzat kialakításánál elsődleges szempont az egyszerűség volt, mint tömegben, mint anyaghasználatban.
A nagyméretű alumínium nyílászárók mögött irodaterületek találhatók, a keskeny-hosszú ablakok a gépészeti teret határolják.
A liftelőtér előtt végigmenő alumínium üvegfal van, a ház belső felépítése megjelenik a külső tagolásban.
Fontos építészeti koncepció a Kaposvár utca felőli árnyékoló felület, ami egy homlokzati síkra akasztott acélszerkezeten található. Ez a felület a homlokzat síkjától majdnem 3 méterre eláll, az így kialakuló köztes térbe keskeny és hosszú erkélyek állnak be. Az épület megközelítésekor mindenki „átmegy" ezen a köztes téren, a bejárat fölött a tekintet ebbe a szűrt fényű csillogó acél üveg világba néz.
Ez az árnyékolófelület csak a kilógó erkélyek előtti sávban szakad meg, az erkélyek vége kitekint az árnyékolók mögül, ezáltal különleges véletlenszerű játékot adva a homlokzatnak. Az árnyékolók teljes egészében felhúzhatók, ekkor az acélszerkezet és az erkélyek válnak dominánssá. Az árnyékolók működtetése teljesen automatikus, a fény erejétől függően az árnyékolók automatikusan leereszkednek, illetve felhúzódnak.

szerző: Félix Zsolt (szöveg), Polgár Attila (fotó)

 



Irodaház
Budapest, XI., Kaposvár utca - Prielle Kornélia utca sarok

Közreműködők:

Megbízó: Lovas Péter - Prielle Corner Kft.

Építészet: Félix Zsolt DLA, vezető tervező - Építész Stúdió Kft.
Vörös Tamás munkatárs
Szendrei Zsolt munkatárs - Omega Design Kft.

Statika: Kovács István, Kiss Éva - Kovács és Kovács Kft.

Gépészet: Mangel Zoárd, Kerék Attila - Mangel Épületgépész Iroda

Elektromosság: Kelemen Ferenc - Kelevill Bt.

Környezetrendezés: Steffler István - Garten Stúdió Kft.

Tűzvédelem: Gombik Károlyné - Bo-Sec Bt.

Közlekedés: Szegő János - Közlekedés Kft.

Épületszerkezetek: Becker Gábor - Adeco Kft.

Közművek: Fodor Sarolta - Tti-Talpa Kft.

Környezetvédelem: Dr. Buna Béla - Frama 01dbH

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk