/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

Füleky borászat > Building of the Year 2011, Industrial Architecture, Archdaily

1/2

Az Archdaily

?>
Az Archdaily
?>
1/2

Az Archdaily

Füleky borászat > Building of the Year 2011, Industrial Architecture, Archdaily
Közélet, hírek

Füleky borászat > Building of the Year 2011, Industrial Architecture, Archdaily

2012.03.07. 21:29

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Félix Zsolt, Fialovszky Tamás

Vélemények:
15

Dosszié:

Idén is magyar épület - a Füleki borászat - nyerte az Archdaily Building of the Year internetes szavazását ipari épületek kategóriában. A 2010-es versenyt Kis Péter Építészműterme, az idei versenyt pedig az Építész Stúdió nyerte.

2/2

Az Archdaily építészeti portál a világ talán legismertebb, angol nyelvű építészeti portálja, naponta 200 ezer olvasóval, közel félmilliós fészbuk rajongóval. Egy ekkora közönséget elérő, nemzetközi építészeti internetes "napilap" minden magyar építészirodának nagy lehetőség arra, hogy ismertté váljon. Ahogy tavaly az ipari építészet kategóriában a Laposa Pincészet (Kis Péter Építészműterme) lett a legjobb, úgy idén a Félix Zsolt DLA és Fialovszky Tamás vezető tervezők irányításával az Építész Stúdióban készült Füleky borászat nyerte a szavazást.

Gratulálunk!

Az Archdaily
1/2
Az Archdaily

 

Vélemények (15)
gádor
2012.03.11.
17:00

Lassan tizenöt éve a környéken dolgozó építész tervezőként kicsit megráz Bardóczi úr hozzászólása. Az a törekvés, amely a helyi lepukkadt épületet kevés pénzből helyreállítja (azaz a borecet manufaktúra) csak a benne folyó tevékenység okán érdekes. A jelentős EU-forrást "okosan" igénybevevő látványborászat viszont szép és jó. A képek világában semmi nem számít csak a klikkelés és azt általa okozott vizuális kielégülés. Javaslom Alkonyi László gondolatait, aki szerint borvidék helyi kultúra nélkül nem létezik. Ez az épület számtalan okból nem része a helyi kultúrának, de a világhálón népszerű. Nem nagyon tudok mit kezdeni ezzel a helyzettel... Különösen akkor, amikor érzékeny emberek nyilatkoznak a fentiek szerint. Az értelmiség felelőssége, hogy túljusson a képeken és történetekben gondolkodhasson.

ezer kartács
2012.03.11.
17:52

@gádor: Szia Gábor! Egyszer, egy szép, nagy és szenvedélyes vitája lehetne e hon építészeinek az Építészet és a Hely összefüggéseinek feltárása - ha nem lenne teljesen reménytelen, érdemes lenne elvégezni ezt a munkát. :-) Csak azért vetem fel, mert nem értem, miért írod, hogy "ez az épület számtalan okból nem része a helyi kultúrának". Kifejtenéd? Barátsággal üdv: SZL

gádor
2012.03.11.
18:23

@ezer kartács: Drága Kartács Kartárs! Magam 1998 óta szálazgatom a hely és az építészet kapcsolatát, kitűntetetten Tokaj-Hegyalján. Volt szerencsém részt venni a Szerencsi Kistérség 19 településének építészeti értékkataszteri felmérésében, valamint egy-két tucat épület tervezésében a vidéken. Írtam pár cikket, tartottam pár előadást a témában, de természetesen nem vindikálom magamnak a jogot, hogy egyedüliként határozzam meg, hogy mi része a helyi kultúrának és mi nem. Ami a fontos számomra, az a(z emberi) történet, ami a házakat létrehívja. És elég sok történetet ismerek a környéken, köztük a Füleky pincészetét. Onnan kezdve, hogy 2002 márciusában először jártam az épületben és kóstolhattam a Bott (azóta Bodó) Judit által készített 2000-es édes furmintot a mádi Király dűlőből. Egészen odáig, hogy tavaly nyáron a kivitelezővel végigjárhattam az első ütem majdnem kész épületét. Sok egyéb, az én munkámra gyakorolt közvetlen hatása is van az épületnek, amivel nem feltétlenül untatnám a nagyérdeműt. Én innét nézem a házat (akárcsak a mádi Moonvalley borástzatot) és nem igazán számít számomra, hogy az ArchDaily honlapján milyen elismerésben részesült. Ez természetesen nem ellenségességet jelent, csupán egy más (Bardóczi Úr által enyhén lenézett) aspektust. De az élet már csak ilyen...

FenyvesiHK
2012.03.12.
10:00

@gádor: Nem kaptunk választ. Arra sem, hogy mi lehet a Fülekyék emberi története. Az új épületben már vizezik (cukrozzák, kémiázzák) a bort? Csak nem ?! Szeretnénk látni néhányat az egy-két tucat épületből, hogy tanuljunk, meg a Fialovszkyék is meghúzhassák magukat az ArchDaily-n szerzett nagy arcukkal...(ez most poén!) Szeretnék untatva lenni a közvetlen hatások megismerésével. Mert már semmit sem értek és teljesen össze vagyok zavarodva. Most akkor szerethetem a Füleky borászat házát, esetleg csak a fotóit vagy nem. Mert ha nem, akkor mindenképpen kell írni AD-éknek, hogy világméretű megvezetés történt. Amit látnak és amire szavaztak az kész átverés.

Pákozdi Imre
2012.03.12.
12:52

@FenyvesiHK: Menjen / menjünk oda, nézze / nézzük meg. Csodálatos borászatok követik egymást az úton, azután ott van Mád, a maga vidéki polgári hagyományaival és annak elégikus, félig romos építészeti emlékeivel. És, persze, ismét csak a viruló, építészetileg egytől-egyig érdekes borgazdaságokkal, valamint azzal a kiváló étteremmel ott, a falu közepe felé. Erdőbénye, a valaha majdnem kisváros, ahol a XX. század elején még 92 kádárműhely működött (négy éve kettő volt). A zsidó temető, a romos kis boltocskák a sarkon. És a mindenütt jelenlévő mélyszegénység, mint a múlt, a jelen és a jö...? ágyazó közege.

gádor
2012.03.12.
13:09

@FenyvesiHK: jajj...

Pákozdi Imre
2012.03.12.
13:32

@gádor: Pardon, ezek szerint...

gádor
2012.03.12.
14:31

@Pákozdi Imre: Természetesen Fenyvesi Úrnak szántam sóhajomat. Én is nagyon szerettem odamenni, de az évek múlásával egyre nehezebb ott lenni. Éppen az Ön által megfogalmazottak miatt. Hatalmas pazarlás zajlik a vidéken, amit a Füleky-borászat típusú épületek nem tudnak megállítani, sőt... Az emberek/építészek többsége azt hiszi, hogy mivel ilyen színvonalas épületek épülnek arrafelé, akkor ott minden rendben van. Inkább nem részletezem, de SZL Kartács kolléga hozzászólását erősítve jó lenne beszélgetni a Helyről és Hamvas után szabadon a provincia kérdéséről. Amúgy helyben aligha találok olyan embert, akinek tetszene az épülete (persze olyat se nagyon, akinek a véleménye mértékadó lehetne). Előadásaim során mindenkinek felcsillan a szeme, hogy milyen szépen be tudom mutatni a környék értékeit. De ugyanezek a tekintetek bemattulnak, ha építtetőként a helyi értékek (munka- és költségigényes) visszaállítására igyekszem rávenni tulajdonosukat.

FenyvesiHK
2012.03.12.
14:57

@gádor: Kedves gádor, Amint Hamvast megemlítette, kezdem érteni miről is lehet szó. Tehát van egy bizonyos zárvány jellegű építészeti kultúra, mint pl. a Füleky ház, meg vannak a pénz szagára (?) beáramló, meg a közelmúltból ottragadt rétegek, akik aztán "formálják" a Helyet rendesen, valószínűleg nem az öt géniusz szólongatásával. Vagy veszni hagyják fel sem ismert értékeiket, ami ugyanaz. Feltétlenül arra veszem az utam, már csak azért is, mert a szentendrei Skanzenben felállított mádi borosgazda-porta nagyon megragadott. Kétségtelen, hogy a szép képekről való információszerzés olyan, mint az útikönyvek szenzációi, ahol a fellelhető érték kinagyítva, kiszínezve, környezetéből furmányos fototechnikákkal kiragadva garantálja teljesülési csalódásunkat a teljes valóságot látva. Én azért még így is örülök a Füleky háznak bocs.

gádor
2012.03.12.
15:29

@FenyvesiHK: A Füleky pincészet épületének természetesen én is örülök, csupán annyit próbáltam érzékeltetni, hogy a szomszédos borecet manufaktúra épületét legalább annyira tartom (és nem csak a benne folyó munka miatt), mint a nemzetközileg díjazott látszóbeton csodát. Tokaj-Hegyalja (és általában a magyar vidék) építészetileg akkor lesz rendben, ha sok, a borecet manufaktúráéhoz hasonlatos felújítás születik, amely értelmes (és észrevétlen) keretet ad a Füleky borászathoz hasonló épületeknek. Az egyik a másik nélkül UFO-szerű, míg a másik az egyik nélkül nem túl izgalmas középszer. A Szentendrei Skanzen külön megérne egy írást, hogy Cseri Miklós igazgató Úr (valóban) áldozatos harcának köszönhetően miként lehetett megépíteni egy kisebb vagyonból azokat az épületeket, amelyek eredeti környezetükben gyakorlatilag összeomlottak, de legalábbis a felismerhetetlenségig átalakították őket.

FenyvesiHK
2012.03.12.
20:59

@gádor: Azt hiszem megértettem Itt látható a megfejtés http://tokajiborecet.hu/elerhetosegek Minden normális országban ezek a termékek ott lennének a boltok polcain, de a régiójukban biztos.

Pákozdi Imre
2012.03.18.
16:13

@ezer kartács: Elsősorban ezer kartács és gádor uraknak, de Fenyvesinek is: ma megnéztem a Füleky borászatot - kívülről. Sokkal kisebb poén, mint a képek alapján gondoltam (ld. korábbi elismerő bejegyzéseimet). Egy tető és más semmi, ráadásul minek: miért pont olyan, miért pont ott. Abszolút nem illik a falu - meglepően színvonalas - hagyományos épületei közé. A kapu, a felirat persze érdekes - amúgy a kapu fája már kopik, mint minden fa minden kapun és homlokzaton széles e hazában. A borászat nevezetes tetője szerintem egy idő után már a háziakat is zavarni fogja. Ui. kicsit fentebb, közvetlenül a borászat felett és a templomkert alatt épül újjá a borászathoz tartozó kúria, egy gyönyörű, XVIII. - XIX. sz.-i ház, megemelt, koszorúkkal erősített födémmel. Ez alatt, a kúria kertjét nagyrészt elfoglalva fehérlik ez az ipari mauzóleum-szerű redős tetőstruktúra, a közelség és a faluközepi zsúfoltság miatt tér és aura nélkül.

bardóczi
2012.03.11.
07:03

Múlt nyáron láttam először, teljesen váratlanul jött velem szembe az általam már ismert bodrogkeresztúri tájban, közvetlen egy másik csoda (ez inkább a benne zajló tevékenység okán az) a borecet-manufaktúra után. A mádi "sárga kőnek", ennek az újra bányászott helyi anyagnak, ennek a könnyen faragható, ám mégis fagyálló, és könnyű vulkanikus tufának a héjazatként való alkalmazása teszi rá a koronát, teszi az egész munkát regionalistává. Gratulálok a tervezőknek: nagyon összejött itt a szépség a jósággal, a múlt a jelennel, az időtlenség a korszakossággal, a helyi íz a kozmopolitával. Hegyalja történeti tájjá nyílvánított újrafeltalált egységének efajta gondolatokra van szüksége!

FenyvesiHK
2012.03.11.
09:26

@bardóczi: Fokozta örömömet ezt a házat olyan nyertesekkel egy sorban látni, mint a Moses Bridge és a Tverrfjelhytta-i rénszarvasles. Csak megismételni tudom bardóczi ihletett megfogalmazását. "Gratulálok a tervezőknek: nagyon összejött itt a szépség a jósággal, a múlt a jelennel, az időtlenség a korszakossággal, a helyi íz a kozmopolitával. Hegyalja történeti tájjá nyilvánított, újra feltalált egységének effajta gondolatokra van szüksége!"

mB
2012.03.08.
10:55

egy kiegészítés: az épület nem "csak" az ipari kategória győztese, hanem az összes induló épület közül a legtöbb szavazatot kapó ház is lett. Gratulálok! :-)

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk