Épületek/Örökség

A nagyterem már oda – mi pusztul el még a Teherelosztóból?

1/5

A Teherelosztó második emeleti nagyterme néhány évvel ezelőtt (fotó: Branczik Márta) és 2019 végén, a belső bontási munkák közben

?>
A Teherelosztó második emeleti nagyterme néhány évvel ezelőtt (fotó: Branczik Márta) és 2019 végén, a belső bontási munkák közben
?>
A nagyterem mennyezetének részlete néhány évvel ezelőtt (fotó: Branczik Márta), és az azbesztmentesítési munkákat követően
?>
A nagyterem összképe archív felvételen. Magyar Építőművészet 1979/6. Fotó: Penner Gyuláné
?>
A nagyterem összképe néhány évvel ezelőtt. Fotó: Branczik Márta, Virtuális leletmentés
?>
A nagyterem az azbesztmentesítési munkákat követően. Fotó: Kovács Dániel
1/5

A Teherelosztó második emeleti nagyterme néhány évvel ezelőtt (fotó: Branczik Márta) és 2019 végén, a belső bontási munkák közben

A nagyterem már oda – mi pusztul el még a Teherelosztóból?
Épületek/Örökség

A nagyterem már oda – mi pusztul el még a Teherelosztóból?

2020.05.01. 13:05

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Virág Csaba, Virág Csaba (1933-2015)

Vélemények:
1

Dosszié:

A Virág Csaba tervezte Országos Villamos Teherelosztó Központ épülete az egyik tárgya a 2020-as Velencei Építészeti Biennále Magyar Pavilonjában megvalósuló, Othernity – Modern örökségünk újrakondicionálása című projektnek. A projekt több folyamatot indított el – azon túl, hogy a lengyel-svájci-dán A-A Collective foglalkozik az épület újra gondolásával, a Kiscelli Múzeum Virtuális leletmentés programja is felméri mind a 12 érintett budapesti házat. Branczik Márta fotói mára dokumentumértékűek: az épület fantasztikus nagyterme nagyrészt a múlté. 

„Az építész (Virág Csaba,1933-2015) szándéka az volt, hogy a műemléki környezetben kortárs épületet hozzon létre, ezért alkalmazkodott a beépítéshez, ugyanakkor a ház formálása, a homlokzatok roncsolt felületű műkőborítása (betonborítása), tükröződő üvegfelülete korszerű megoldásokat mutat. A szűk, ék alakú telken álló épület tömegkontúrja az utca felől jól illeszkedik a többi klasszicista házhoz, a levéltárral szomszédos, alumínium függönyfalas homlokzata pedig visszatükrözi annak historizáló architektúráját. A belső terek különlegessége is figyelmet érdemel: az előtérben a vári házak gótikus ülőfülkéi köszönnek vissza, a nagyterem falait, mennyezetét egyedi faburkolat borítja" – olvasható a Virtuális leletmentés program honlapján Branczik Márta leírása (az oldalon a korábbi állapotot dokumentáló, számos fénykép is elérhető). 

A nagyterem mennyezetének részlete néhány évvel ezelőtt (fotó: Branczik Márta), és az azbesztmentesítési munkákat követően
2/5
A nagyterem mennyezetének részlete néhány évvel ezelőtt (fotó: Branczik Márta), és az azbesztmentesítési munkákat követően

Az épület legfontosabb, a közelmúltig eredetit megközelítő állapotban fennmaradt belsőépítészeti részlete a második emeleten található nagyterem, amelynek hullámzó mennyezetkialakítása párját ritkítja Magyarországon. A nagyterem belsőépítészete már a 2019-ben lezajlott azbesztmentesítés során súlyosan károsodott, mint azt cikkünk fotói is dokumentálják. Akkor azonban még reménykedni lehetett abban, hogy ez egy helyreállítás első lépcsőfoka. 

A nagyterem összképe archív felvételen. Magyar Építőművészet 1979/6. Fotó: Penner Gyuláné
3/5
A nagyterem összképe archív felvételen. Magyar Építőművészet 1979/6. Fotó: Penner Gyuláné

A nagyterem összképe néhány évvel ezelőtt. Fotó: Branczik Márta, Virtuális leletmentés
4/5
A nagyterem összképe néhány évvel ezelőtt. Fotó: Branczik Márta, Virtuális leletmentés

A nagyterem az azbesztmentesítési munkákat követően. Fotó: Kovács Dániel
5/5
A nagyterem az azbesztmentesítési munkákat követően. Fotó: Kovács Dániel

Mint az az Építészfórumon nemrég megjelent cikkünkből kiderült, ez nem így van: a Kormány 2018-ban a nyilvánosság bevonása nélkül döntött az épület lebontásáról. A döntéssel kapcsolatban a Magyar Építőművészek Szövetsége újra állásfoglalást adott ki és aláírásgyűjtést indított, a Megfagyott Muzsikus egyetemi diáklap pedig villámpályázatot írt ki az épület újrahasznosítására. Talán még mindig van remény arra, hogy a folyamat leállítható, és a budai Vár egyedülálló modern emléke valamilyen módon megmenekülhet.


 

Vélemények (1)
Urmanczy
2020.05.06.
11:22

Könyörgöm, takarítsák már el ezt a ronda épületet, ami köszönő viszonyban sincs a környezetével. Építsék fel Petz Samu épületét a helyére, ami a Levéltárral együtt lett tervezve, vagy maradjon meg kertnek a terület.

Új hozzászólás
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk